Życie zawodowe w niemieckiej firmie: nasza przygoda Erasmus+ w Dreźnie

Życie zawodowe w niemieckiej firmie: nasza przygoda Erasmus+ w Dreźnie

Od 15.10.2023 do 28.10.2023  nasza grupa składająca się z 8 uczniów klas: technik programista, technik informatyk wraz z opiekunką panią Iwoną Wysocką  uczestniczy w ramach programu Erasmus+ na rzecz mobilności uczniów w stażu zawodowym w niemieckiej firmie w Dreźnie, gdzie mamy możliwość rozwinąć umiejętności w rzeczywistym środowisku zawodowym, oraz zwiększyć swoje szanse na znalezienie zatrudnienia i odpowiedzieć na potrzeby rynku pracy. Przed wyjazdem omówiliśmy zakres projektu z koordynatorem p. Anną Ziętek, bazującym na zasadach różnorodności, ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju. Jednym z naszych zadań jest stworzenie platformy promującej innowacje i najlepsze praktyki w dziedzinie kształcenia interdyscyplinarnego na obszarze polsko-niemieckim. Platforma, działająca zdalnie ma łączyć instytucje szkoleniowe i pracodawców działających w Polsce i Niemczech i wykorzystując doświadczenia z mobilności wprowadzić do platformy program transgranicznego szkolenia elektryków i budowlańców. My wprowadziliśmy na platformę również profil naszej organizacji goszczącej jako przykład dobrych praktyk. SYSTEMA Systementwicklung Dipl.-Inf. Manfred Austen GmbH, przyjęła nas bardzo miło, otocza opieką i w sposób bardzo merytoryczny, a przede wszystkim ciekawy aranżuje nasze dwutygodniowe warsztaty zawodowe. Zadaniem przygotowanym przez niemieckich opiekunów: Johanesa Postel oraz Axela Wogawa jest opracowanie książki adresowej w pełnym cyklu tworzenia oprogramowania. Implementacja ma być wykonana w Javie. System symuluje klienta dla celów projektu i w razie potrzeby proponuje wsparcie techniczne. Realizacja i wykonanie tego projektu  jest związane z umiejętnością świadomego stosowania nowoczesnych technologii, rozwiązań zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska, co doskonale wpisuje się w nasz zakres zadań projektowych w ramach akredytacji i złożonego  wniosku. Każdego dnia mamy możliwość obserwowania podczas prezentacji przygotowanych przez pracowników poszczególnych działów,  jak efektywnie przygotować się do startu w życie zawodowe i jak wygląda codzienna praca w firmie, która nieustannie kształtuje produkcję jutra w sektorach półprzewodników, fotowoltaniki, elektroniki, motoryzacji, technologii medycznych i lotnictwa poprzez realizację rzeczywistych projektów i zadań, a także organizację wewnętrznych procesów z którymi mierzy się na co dzień: rozwój, organizacja, planowanie projektów, bezpieczeństwo IT i wiele więcej. Ważnym aspektem dla nas jako szkolących się uczniów jest, iż nie pracujemy nad hipotetycznymi rozwiązaniami, ale jesteśmy częścią prawdziwych projektów klientów- nauczyliśmy się jak  wykorzystać naszą wiedzę szkolną, oraz ją poszerzyliśmy. Przygotowywaliśmy w związku z tym nasze prezentacyjne portfolio, mające na celu przedstawienie swoich osiągnięć zarówno w kontekście zawodowym, jak i osobistym. To portfolio jest dedykowane również osobom z różnymi dysfunkcjami i ma na celu wzmocnienie ich samooceny i wskazanie na możliwości uzyskania wsparcia. Cały staż podsumowuje stworzona przez nas blogosfera kompetencji cyfrowych dla zawodów e- platforma kompetencji cyfrowych. W czasie wolnym mamy możliwość kulturowego odkrywania Drezna. Większość najważniejszych atrakcji Drezna skupiona jest na stosunkowo niewielkim obszarze wewnętrznego Starego Miasta. Dzielnica ta, w której znajdują się najsłynniejsze zabytki Drezna, została zniszczona podczas nalotów dywanowych, następnie odbudowana, a dziś ściąga rzesze turystów przemierzających ją pieszo. Zewnętrzne i Wewnętrzne Nowe Miasto (Neustadt) – to istny miks tradycji i nowoczesności. Na długo pozostaną nam w pamięci panorama miasta rozciągająca się wzdłuż rzeki Łaby, oraz takie punkty miasta jak: Dreikönigskirche, Frauenkirche, most Fryderyka Augusta i jego pomnik „Goldener Reiter”, Zwinger, Semperoper Dresden, Pałac Królewski, Tarasy Brühla i Fürstenzug i wiele innych. Te dwa pełne wrażeń i nowych doświadczeń tygodnie, otwarły nas na europejski rynek pracy i na pewno ułatwią nam start w życiu zawodowym w Polsce jak i za granicą. Okres stażu to czas wytężonej pracy nad zakończeniem i podsumowaniem wszystkich działań, a także dokonanie ewaluacji.  W piątek 27.10.2023 oficjalnie zakończymy naszą mobilność w  firmie, ale to nie koniec naszych zadań erasmusowych- będziemy jeszcze odpowiedzialni za organizację konferencji blogerów, która zostanie podzielona na sekcje dotyczące lokalnych problemów włączenia i różnorodności, równowagi ekologicznej i odpowiedzialność za środowisko, edukacji cyfrowej. Uczestnicy stażu Erasmus + zmienia ludzi, otwiera umysły, uczy współpracy i radzenia sobie na rynku pracy Projekt zrealizowany w ramach akredytacji i złożonego wniosku o budżet w ramach AKCJI 1  (KA121-VET). Mobilność uczniów i kadry w ramach sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe w programie Erasmus+.  Nr projektu: 2021-1-PL01-KA121-VET-000007683
https://ckziu-elektryk.pl

Pin It on Pinterest

Skip to content